Herrat autoissaan

Kävin tänään tekniikkamuseossa. Suosittelen paikkaa kaikille, sillä vaikka ei itse tekniikka niin kiinnostaisi, on siellä silti mielenkiintoista nähtävää. Tšekinmaalla on ollut ennen toista maailmansotaa jopa sata autonvalmistajaa, joista tosin vain kahdeksan onnistui tuottamaan yli tuhat autoa. Yksi näistä tehtaista oli tietysti Škoda. Perinteitä kehittää tekniikkaa siis löytyy, harmi vain, että historian ikävät tapahtumat sotkivat hyvän kehityksen. Sosialismin aikana tehtaita keskitettiin hyvin kaavamaisesti, joten hyvin alkanut tuotekehittely tyssäsi kuin seinään. Erityisesti tässä museossa tuli siitä surumielinen olo, että ennen toista maailmansotaa tämä maa oli 10 menestyvimmän kansantalouden joukossa. Suurin piirtein siis samoissa asemissa kuin Suomi nyt.

Tämäkin museo linkittyy historiaan, joten esittelenpä tänään johtajien autoja. Tässä on Tšekkoslovakian ensimmäisen presidentin,  Tomáš Masarykin auto.


Tässä taas Böömin ja Määrin protektori Karl Frankin auto. Siihen asnnettiin panssarilasi, kun Heydricia kohtasi onnistunut attentaatti.


Tässä on kommunistijohtajille tyypillinen auto.


Tämä oli Václav Havelin virka-auto. Kun demokratia oli palannut maahan, ei täällä ollut yhtään mitään. Havel sai lännestä lahjoituksena tämän perhe-Renaultin ja piti sitä kelvollisena virka-autona. Siinä on johtaja minun makuuni.


Tällaisella Škodalla ajelee nykyinen presidentti, Václav Klaus. Tai tämä on tietysti hänen vanha virka-autonsa, joka on museoitu.


Otetaan vielä muutama poiminta museon antia. Näytillä on esimerkiksi tämä maailman vanhin olemassaoleva Audi.


Tässä on 1950-luvun nuoren miehen suurin haave. Aika kaunis auto tämä onkin.


Enpä ollut tiennytkään, että Java on tehnyt autojakin.


Yleisemminhän se tunnetaan näistä. Tässä kakiksta pienin malli mitä on ikinä tehty.


Tässä taas paras, kun olivat tuotekehityksen huipulla. Sen koommin ei Java-merkki ole niin hyvin menestynytkään. Tällä nimellä valmistetaan moottoripyöriä vielä - Kiinassa, kun ei täältä löytynyt halukasta jatkajaa. Laatu ei kuitenkaan ole niin hyvä mitä toivottaisiin.


On aina kurjaa, kun vanhat tuotemerkit joko lakkaavat tai karkaavat Kiinaan. Onneksi kuitenkin Škodalla menee hyvin, se on tämän maan parhaiten menestyvä firma.



Kommentit

  1. Hei, onko ne saanu museon auki?! Hienoa! Olen yrittänyt päästä katsomaan tuota museoa ja sen kokoelmia useaan kertaan, turhaan. Viimeksi viime kesänä kävin kolkuttelemassa ovilla, mutta vain rakennusmiehet olivat seuranani. Päädyin sitten vahingossa viereiseen "traktorinäyttelyyn". (http://www.nzm.cz/) Hieman kateellinen olen, mutta kiitos, että jaoit tämän.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommenteista. Joo, museo on auki ja vieressä on tosiaan maatalousmuseo. Siihen en ole käynyt tutustumassa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miksi tsekkinaiset pakenevat pääsiäisenä?

Tapaturman sattuessa Faustin taloon

Novellini